Pierwszą latarnię morską na Helu wybudowano
już w roku 1826, a jej otwarcie miało miejsce 1 sierpnia 1827 roku. Wieża
latarni miała przekrój okrągły, o wysokości 42 metrów. Była ona zasilana olejem
rzepakowym. W 1926 zainstalowano tam lampę naftową (palnik Arganda) z czterema
soczewkami. W roku 1929 latarnię otynkowano i pomalowano w biało-czerwone pasy.
W 1938 zainstalowano na latarni żarówkę elektryczną o mocy 3000 W. W czasie
obrony Helu, latarnia została wysadzona w powietrze 19 września 1939 roku
przez polskich saperów, dla utrudnienia celowania niemieckiej artylerii. W roku
1942, w czasie okupacji niemieckiej latarnię odbudowano. W roku 2001 latarnia przeszła
remont.
Latarnię z 1942 roku wybudowano około 10
metrów na południowy wschód od fundamentu pierwszej latarni z lat 1826–1939. Do
czasu remontu z 2001 roku, miejsce po fundamencie starej latarni było oznaczone
kwietnikiem w betonowym murku, o zarysie fundamentu starej latarni, na trawniku
przed nową latarnią. W ramach remontu w 2001 roku usunięto kwietnik, prowadząc
przez niego nowy chodnik z kostki betonowej. Oznaczenia śladu po fundamencie
latarni z 1826 roku wysadzonej w 1939 roku nie zachowano.
Dane Techniczne jakie posiada Latarnia
Morska na Helu:
- wysokość wieży to 41,50
m do górnej krawędzi radaru,
- wysokość światła 40,80 m
n.p.m. 38.8 m n.p.m. według niemieckiego Spisu Świateł z 1944r. Od 2013
wysokość światła 39 m.,
- zasięg światła, 17 Mn
(31,5 km),
- sektor widzialności
światła, 151 – 102 stopnia,
- charakterystyka światła:
izofazowe, światło 5,0 s, przerwa 5,0 s, okres 10,0 s.
Na zdjęciu poniżej możecie zobaczyć jak latarnia wyglądała w poszczególnych latach.
Zapasowy Punkt Kierowania Ogniem zbudowany
około 1943 r. fundament po niemieckim radarze typu FuMO-214. Radar o zasięgu do
70 km służył prawdopodobnie do kierowania ogniem niemieckich baterii
ulokowanych na Helu. W 1948 r. wykorzystano dogodną lokalizację i nadbudowano
na nim niewysoką wieżę Zapasowego Punktu Kierowania Ogniem dla 13. Baterii
Artylerii Stałej. Początkowo, do momentu oddania do użytku w 1952 r. pełniła
funkcję jedynego stanowiska kierowania ogniem. Na szczycie zamontowano wtedy
dalmierz stereoskopowy typu DM-4, później zamieniony na mniejszy DM-3 o bazie optycznej trzech metrów.
Poniżej dalmierza znajduje się platforma Oficera Kierującego Ogniem, gdzie
zanotowana była lorneta nożycowa dla obserwacji celu.
A tak prezentuje się Zapasowy Punkt Kierowania Ogniem na chwilę obecną.
O, musimy sobie zaznaczyć w punkcie wycieczek również latarnię na Helu :)
OdpowiedzUsuńUważam, że nad Bałtykiem można spotkać dużo atrakcyjniejsze latarnie, ale tą również polecam do zwiedzenia :)
Usuń