30 listopada 2015

Teatr Hellenistyczny w Bodrum

Będąc w Bodrum warto zajrzeć na zbocze wzgórza Göktepe, znajduje się tam antyczny teatr, który przypomina o świetności antycznego Bodrum. Zbudowany został w okresie hellenistycznym a jego historia sięga IV wieku p.n.e. Posiada cechy charakterystyczne dla teatru z okresu klasycznego. Na terenie Azji Mniejszej nie ma teatru o podobnej charakterystyce, dlatego teatr w Bodrum jest budowlą unikalną na skalę Turcji.



Widownia teatru została osadzona w skale i podzielona jest przez diazomę (okrężne przejście) na dwie części. Dolna część widowni liczy 29 rzędów a górna ma obecnie 16 widocznych rzędów. Obecnie jego pojemność wynosi ok. 4 tysiące osób, szacuje się, że w czasach antycznych teatr mógł pomieścić do 10 tysięcy osób.








Budynek skene (budynek usytuowany naprzeciw widowni) niestety nie zachował się w całości do naszych czasów, większa część tej struktury jest rozsypana przed teatrem.


Teren, na którym znajduje się antyczny teatr został przejęty przez tureckie Ministerstwo Kultury w 1974 roku. W tamtym okresie widocznych było kilka siedzisk a cała reszta znajdowała się pod warstwą ziemi i była zarośnięta przez krzewy i drzewa. W tym samym roku przeprowadzona pierwsze prace wykopaliskowe.

W 1976 roku rozpoczęto pierwsze prace renowacyjne. Skupiono się wówczas na widowni oraz wschodnim i zachodnim parodosie (przejście dla chóru). Brakujące siedziska zostały zastąpione plombami z betonu. W 1985 roku z powodu braku środków finansowych prace zostały przerwane. W 2000 roku teatr został włączony d projektu obejmującego renowację najciekawszych zabytków w Bodrum. Przygotowano szkice oraz główne wytyczne, według których w 2002 roku przeprowadzono remont całej struktury. Całość została za sponsorowana przez koncerny Turkcell i Ericsson.

Obecnie teatr w sezonie letni, jest miejscem, w którym organizowane są koncerty i przedstawienia.

Będąc na zboczu wzgórza, zwiedzając teatr naszym oczom ukaże się piękny widok na port oraz Zamek Świętego Piotra, który oddalony jest zaledwie o 1,5 km.


Zwiedzając teatr musimy pamiętać, aby mieć ze sobą okrycie głowy oraz butelkę wody, panujące tam wysokie temperatury mogą dać popalić. Zwiedzanie odbędzie się w pełnym słońcu, więc należy się odpowiednio zabezpieczyć :)

31 komentarzy:

  1. Miejsce godne uwagi, cieszy mnie to, ze sie z niego korzysta i wspolczesnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozytywnie zaskoczyło mnie to, że miejsce można zwiedzić bezpłatnie. Nie raz się spotkałem z pobieraniem opłat w takim miejscu. Nie licząc oczywiście pokazów czy wszelakich koncertów :)

      Usuń
  2. Bodrum znam tylko z fotek, ale bardzo mi się podoba. Ja właściwie w Turcji to byłam tylko w Stambule, trochę nas Ci ludzie zniechęcają. No, a teraz to już zupełnie kierunek nie na wakacje:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja osobiście uważam turków za bardzo pozytywnych ludzi. Byłem w Turcji trzy razy, za każdym razem w innym miejscu i wszędzie byli pozytywnie nastawieni. Nie spotkałem się z jakąkolwiek niechęcią :)
      Kierunek nie na wakacje? Media dużo spraw wyolbrzymiają i to do przesady. Byłem ostatnio w Brukseli jak został ogłoszony najwyższy stopień zagrożenia terrorystycznego i nasze cudowne media przedstawiały to zupełnie inaczej niż w rzeczywistości. Życie toczyło się normalnie, jedynie można było zauważyć większą liczbę służb porządkowych. Także nie polecam w 100% wierzyć naszym mediom a zasięgnąć informacji zupełnie w innym miejscu :)

      Usuń
    2. Może masz i rację, ale wolę jednak tak całkiem na spokojnie wypoczywać:) Chociaż ostatnio byliśmy w Rzymie i też było ok:)

      Usuń
  3. Uwielbiam takie budowle!

    OdpowiedzUsuń
  4. W marcu miałam u siebie na blogu miesiąc o Turcji i też było o Bodrum, to urocze miasteczko, pełne atrakcji! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Po prostu kocham takie miejsca :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Bezpłatne ogłoszenia drobne z Radomia i katalog firm
    Ogłoszenia Radom

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam takie miejsca :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniały, starożytny obiekt. Warto się tam wybrać i pozwiedzać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Niesamowite miejsce. Z pewnością w realu wygląda jeszcze ciekawiej :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jednym zdaniem - relikt przeszłośći, który wypadałoby odwiedzić i zobaczyć na własne oczy :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Byłem tam na wycieczce. Wspaniały relikt przeszłości. Polecam się tam wybrać

    OdpowiedzUsuń
  12. Zadziwiające, że ten obiekt przetrwał aż taki szmat czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Takie zabytkowe obiekty powinno się otoczyć szczególną opieką by zachowały się jak najdłużej

    OdpowiedzUsuń
  14. wow, nigdy nie widziałam tak cudownego zabytku!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja takie zabytki znam tylko z fotografii :) Na żywo prezentują się pewnie o wiele ładniej

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawy blog. Będę go częściej odwiedzała. :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Fantastyczne zdjęcia. Takie zabytki to kawał historii :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Takie teatry mają dla mnie coś specjalnego w sobie!

    OdpowiedzUsuń
  19. Te greckie teatry podobają mi się bardziej niż rzymskie

    OdpowiedzUsuń
  20. Oj ja nigdy nie byłem w takim miejscu, a co do zdjęć są świetne !

    OdpowiedzUsuń
  21. Piękne miejsce. Jestem pełen podziwu, że teatr zachował się w tak dobrym stanie do dzisiaj.

    OdpowiedzUsuń
  22. Na pewno warto odwiedzić i na własne oczy podziwiać takie miejsca

    OdpowiedzUsuń
  23. Super miejsce. Zdjęcia zachęcają by odbyć tam podróż :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Sztuką jest przywieźć tak zrobione wspomnienia. Piękne zdjęcia i ciekawy tekst. Warto zgłębić ten temat i zobaczyć miejsce. Zainspirowana.

    OdpowiedzUsuń
  25. rewelacyjne zdjęcia, chyba zostanę tu na dłużej :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Rzeczywiście ktoś tutaj ma spory talent zarówno w prowadzeniu bloga jak i w fotografowaniu

    OdpowiedzUsuń
  27. To miejsce to zdecydowane must see w Turcji! Świetnie uchwycone

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...